5 грудня 2018 р.

Фізичний розвиток підлітка


Основи здоров'я 7 клас


            Тема: Ріст, вага і фізична форма. Практична робота «Визначення індивідуальних показників фізичного здоров’я».




Мета уроку: ознайомлення з  віковими особливостями  індивідуального розвитку підлітків; засвоєння знань про відповідність фізичного розвитку вікові та статі; формування вмінь розпізнавати та називати характерні ознаки статевого дозрівання у хлопчиків та дівчаток; розвивати  вміння порівнювати, аналізувати; виховувати стриманість, взаєморозуміння та дружелюбність.

Матеріали та обладнання:  зображення підлітка, картки з ознаками розвитку підлітка.

Тип уроку: засвоєння нових знань.
 ХІД УРОКУ

- визначення присутності учнів;
- підготовка класу до уроку.

2. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів.
      

3. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Обговорення проблемної ситуації
       «Татко сказав Андрієві, що підлітковий вік найважчий у житті. Андрій відповів, що не замислювався над цим. А як ви гадаєте, що змінюється, коли дитина стає підлітком? У чому полягають труд­нощі, про які говорять дорослі?».
Обговорення зображень «Проблеми підліткового розвитку».
4. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
 Завдання:
- Дати визначення поняттю «підлітковий вік».
- Ознайомитись  з  віковими особливостями  індивідуального розвитку підлітків.
- Встановити  відповідність фізичного розвитку вікові та статі.
- Навчитись розпізнавати та називати характерні ознаки статевого дозрівання у хлопчиків та     дівчаток

5. Вивчення нового матеріалу. 
План
1.     Ріст і маса тіла.
2.     Значення харчування для фізичного розвитку.
3.     Фактори  ризику.
-        Для фізичного розвитку;
-        Для соціального розвитку;
-        Для психічного розвитку.

Що таке фактори ризику
Коли людина стає дорослою, вона здатна самостійно приймати рішення й нести за них відповідальність. Ухвалення рішення це вибір мети й способу дії для її досягнення. Коли людина приймає рішення, вона має добре уявляти собі ту мету, якої хоче досягти,' і те, як саме вона буде реалізовувати своє рішення.
Наприклад, хтось вирішив, що буде загартовуватись: коли на ву­лиці було холодно, вдягнув легку куртку, не взяв шапки й шарфа, провів багато часу на вулиці. Як наслідок занедужав, оскільки обрав зовсім не той шлях, що мав привести до мети. Треба навчи­тися правильно оцінювати ступінь ризику будь-якого свого рішення й спосіб, яким прагнеш досягти мети.
Учені вважають, що ризик це можлива небезпека, пов'язана з реалізацією дії, що ставить під загрозу задоволення важливої потреби. Ситуація ризику ґрунтується на виборі одного з альтерна­тивних (тобто різних) варіантів поведінки.
Наприклад, якщо підліткові пропонують спробувати наркотики, то в нього є два варіанти поведінки відмовитися від них і пого­дитись. Приймаючи рішення, треба оцінити його наслідки з огляду ризику для здоров'я. При цьому вибір ризикованої поведінки може призвести до зовсім іншого результату, можливо, навіть до такого, про який він взагалі не здогадувався.
Вибір завжди має місце у житті: прогуляти школу або прийти на уроки, взяти участь у святковому концерті або відмовитись, гуляти допізна або вчасно повернутися додому, виконати уроки або подиви­тися телевізор. А там, де є вибір, завжди присутня певна доля ризику.

Які ж причини, або, як кажуть, фактори, ризику? Для нормально­го розвитку існують певні фактори ризику, про які кожен має знати.
2.   Фактори ризику для фізичного розвитку
Які є фактори ризику для твого фізичного здоров'я?
Припустімо, що підліток мало рухається. Він ризикує: недо­статні фізичні навантаження, малорухливий спосіб життя можуть негативно вплинути на розвиток організму. Процеси розвитку бу­дуть порушуватись, тому спосіб життя впливає на обмін речовин. У підлітка може з'явитися зайва маса тіла або навіть ожиріння. Фактором ризику в цьому випадку є брак руху.
У підлітковому віці такі фактори, як переїдання або, навпа­ки, постійне недоїдання через різні дієти — це ризик зіпсувати собі здоров'я на все життя. Велика кількість їжі разом із мало­рухливим способом життя призводять до повноти, порушення обмі­ну речовин. Голодування може погано позначитися на фізичному й психічному дозріванні. Голод це фактор ризику для здоров'я. Алкоголь, паління, наркотики так само фактори ризику для фізичного здоров'я. Але фізичне здоров'я тісно пов'язане з іншими складовими здоров'я соціальною, психічною, духовною. Фактори ризику поширюються й на них.
Або, наприклад, підліток проводить багато часу перед екраном телевізора чи комп'ютера. У цьому також є свій ризик для здоров'я. Він ризикує отримати цілий «букет» порушень. Порушиться зір, зіпсується постава, можуть початися головні болі. До такого самого ефекту може призвести й голосне прослуховування музики, особ­ливо, якщо користуватися навушниками. Як би підліток не любив дивитися телевізор або слухати голосно музику, доведеться зважати на той ризик, до якого можуть призвести такі дії.
3.   Фактори ризику для соціального розвитку
Алкоголь і наркотики не тільки завдають шкоди тілу, руйнуючи всі його системи, але й можуть спричинити порушення соціального розвитку. Наркоман стає егоїстичним, злим на весь світ, людина випа­дає з життя соціуму. Вона кидає свої улюблені справи й роботу, продає за безцінь усе, що тільки можна, і родина, і друзі стають їй байдужі.
4.   Фактори ризику для психічного розвитку
Психічний і духовний розвиток так само може підлягати впливу факторів ризику.
Наприклад, існує ризик замкнутися в собі. Якщо підліток вва­жає, що в нього немає потреби спілкуватися з іншими людьми, то він тікає від реального світу, поринаючи у вигаданий світ. Це не життя, а ілюзія, що може призвести до саморуйнування особистості. Кожна людина живе серед людей, і хтось напевно зможе її зрозуміти. Не слід замикатися в собі, треба дати іншим людям шанс допомогти, коли по­трібна допомога. Самотність фактор ризику для психічного здоров'я.
Щоб фізичний, психічний, соціальний і духовний розвиток під­літка проходив нормально, він має учитися бачити фактори ризику й уникати їх.

6 . Практична робота.
Тема: Визначення індивідуальних показників фізичного здоров'я.
Мета:навчитися вимірювати зріст і масу тіла та визначати, наскільки вони оптимальні для певного віку.
Обладнання та матеріали:   ростомір, підлогові ваги
Хід роботи
1.Вимірювання зросту.
Роззуйся й стань на ростомір. Голову тримай прямо. Зріст вимірюють за допомогою спеціальної горизонтальної планки росто­міра. Запиши свій зріст у сантиметрах.
2.Визначення маси тіла.
Роззуйся й стань на підлогові ваги. Запиши масу тіла в кілограмах.
4.     Визначення відповідності маси тіла зросту.
5.     Масу свого тіла поділи на зріст у сантиметрах. Кожному сантиметрові зросту згідно з нормою відповідають 0,35—0,40 кг маси в хлопчиків і 0,38—0,43 кг маси в дівчаток.
Розрахунок за формулою маса тіла (у кг) : зріст (у см)

Показники розвитку підлітків

Показники для хлопчиків

Зріст у сантиметрах
Маса тіла в кілограмах
Вік у роках

130—140
25,9—35,8
9

135—147
29—40,8
10

140—152
31,3—45,8
11

145—157
34,5—51,7
12

Показники для дівчаток
Зріст у сантиметрах
Маса тіла в кілограмах
Вік у роках
130—140
25,9—37,2
9
135—147
28,6—42,2
10
140—155
32,2—47,6
11
147—161
36,7—50,8
12
6.   Запиши отриманий результат до таблиці.
7. Обрахуй значення ІМТ (індекс маси тіла)
8. Отримані результати порівняй із показниками поданими у підручнику ст.76.
Мій зріст у сантиметрах
Моя маса тіла в кілограмах
ІМТ



9. Зроби висновок та запиши його в зошит.

7. Закріплення вивченого матеріалу.
Фронтальне опитування.
2.        Які показники визначають фізичний розвиток підлітків?
3.        Від чого залежить нормальний фізичний розвиток?
4.        Які чинники впливають на психічний розвиток?
5.        Що називають факторами ризику для твого нормального роз­витку?
6.        Які фактори ризику існують?
7.        Які ти знаєш фактори ризику для фізичного розвитку?

8.Підсумок уроку.
Мотивація та виставлення оцінок.
Д/З: оправ.§10 ст. 71-77



Немає коментарів:

Дописати коментар